سایت خبری طلوع گناباد

سایت خبری طلوع گناباد

سلام لطفا با آدرس جدیدwww.abas90.irوارد سایت شوید از بازدید شما صمیمانه متشکریم

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بجستان گفت: مراسم جشن سده در روستاهای بجستان طی سه شب برگزار شد.

مهدی ذوالفقاری تاکید کرد: به اعتقاد مردم منطقه جشن سده یکی از رسم‌های به جامانده از دوره قیام مختار ثقفی است. مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بجستان اظهار داشت: مردم در این سه شب جلوی منزل بربوته‌های اطراف روستا آتش می‌افروزند و نزدیک شدن به نوروز را جشن می‌گیرند.

 

وی اظهار داشت: جشن سَده، یکی از جشنهای کهن ایرانی است که در  روستاهای بجستان از  شامگاه نهم بهمن ماه آغاز و به مدت سه شب برگزار می‌شود. در این جشن ، مردمانِ بر بلندای کوه‌ها و بام خانه‌ها و جلوی منازل آتش‌هایی بر می‌افروزند.  بر اساس این رسم کهن مردم منطقه خاکستر به جای مانده از آتش را تمیز نکرده و معتقد هستند اگر خاکستر آتش اگر به وسیله باران شسته شود سال با برکت و پرنعمتی خواهند داشت.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: این مراسم در شب چله کوچک برگزار می‌شود و دلیل آن دو برابر بودن مدت زمان چله بزرگ نسبت به چله کوچک می‌دانند.

وی افزود: مراسم اکنون در روستاهای جزین و زین آباد بجستان با شکوه بسیار و استقبال گسترده مردم برگزار می‌شود و مردم نواحی مختلف در کنار شعله‌های آتش و با توجه به فرهنگ خود، سرودها و ترانه‌های گوناگونی را خوانده و آرزوی رفتن سرما و آمدن گرما را می‌کنند.

مهدی ذوالفقاری گفت: آیین سنتی جشن سده جزین بجستان در هفتمین جلسه شورای سیاستگذاری ثبت میراث معنوی کشور  در شاهرود به ثبت ملی رسید.  وی حفاظت از ریشه های فرهنگی را هدف اصلی ثبت آثار فرهنگی و معنوی دانست

منبع: وبلاگ میراث بجستان

 

جشن سده بجستان

 

 

جشن سده بجستان


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: عباسعلی قنبری ׀ تاریخ: پنج شنبه 12 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , abas90.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com